Dag 30. Maastricht

26 juli 2023 - Maastricht, Nederland

We worden wakker aan de strekdam bij de St. Servaasbrug. Ingrid blijkt vannacht om 03.00 nog het bed uit te zijn geweest om onze buren te vragen of de motor van hun boot uit mag! Die draait al vanaf middernacht en even zolang liggen wij in de uitlaatgassen te slapen. “Voor stroom” zeggen ze. Maar ze zetten hem wel netjes uit. De uitnodiging voor een drankje slaat Ingrid vriendelijk af. Als er een boot weg vaart leggen we onze boot snel op die plek. Niet direct onder de brug - er hoeft maar een grapjas iets naar beneden te gooien - en weg van potentiële herhaling van die diesellucht.

Het weer is mooier dan voorspeld. Marcel, collega van Ingrid, komt later die ochtend op bezoek, samen met zijn zoon Koen. Er wordt wat afgekletst. Over boten, vakanties en over het werk. Natuurlijk ook over het gegeven dat restaurant Pure is gesloten. Jammer want wij kwamen er graag en vaak. Na de lunch blijven we op de boot hangen. Krantje, puzzeltje, e-mails. Op het einde van de middag spreken we met Bob af bij Restaurant Noon aan de voet van de Wilhelminabrug. Hij vertrekt morgen naar IJsland om daar een week te gaan trekken. Dagafstanden tot 24 km, met 15 kg bepakking. 🥵🏔️⛺️ Net als we terug naar de boot willen gaan gaat het regenen. Toch nog. Terug bij de boot stinkt het enorm naar diesel. Meerdere schippers hebben het erover. Er (b)lijkt diesel te lekken uit die boot af waar Ingrid vannacht al was. De schipper geeft aan niets te kunnen vinden. De bilge is droog (het diepste deel van de romp waar eventuele vloeistoffen naar toe zullen stromen). Het stinkt behoorlijk en één schipper houdt het even later dan ook voor gezien. Hij vertrekt. Later komt een politieagent langs. Die vraagt zich nog even af of het niet van het zeilbootje kan komen dat ernaast ligt. Nou…. diesel(lucht) uit een buitenboordmotor die op benzine loopt lijkt me niet voor de hand liggen. 🤨 Bovendien is te zien dat de bron stroomopwaarts al bij dat ene jachtje begint. Dat wordt vervolgens gesommeerd te vertrekken omdat het hier al langer dan de toegestane 3 x 24 uur ligt. Weg jachtje, weg dieselgeur. Het is fris buiten en ik besluit binnen een film te gaan kijken. Al de 2e deze vakantie. In het schemerdonker zie ik opeens een giga steven van een schip door de patrijspoort. Hmmm, aan deze kant van de strekdam komen toch geen vrachtschepen!? Als ik buiten ga kijken blijkt het een megajacht te zijn. Onze boot kan er qua volume wel 4-5 x in. Hij meert achter ons af. Op de plek waar eerst wij en dat dieseljachtje achter elkaar lagen. Het past net. We gaan slapen want we willen morgen op tijd vertrekken. We ruiken de stal.