Dag 10. Meet Michael and Carole.

5 juli 2023 - Compiègne, Frankrijk

Om 9.45 vertrekken we. De boot is keurig op zijn plek gebleven en ligt nog redelijk recht. In ieder geval geen schade. Na de eerste sluis van vandaag varen we al snel langs de stad Soisson. Schijnt een mooie stad te zijn. Jammer dus dat we gisteren net die ene sluis niet meer haalden. Dan hadden we hier namelijk midden in het centrum geslapen. En….. het feest kunnen meemaken dat hier gisteren dus was. We hoorden gisteren wel vuurwerk - midden in de storm en regen - maar wisten niet waar of waarom.

Mooi landhuis Boothuis bij het landhuis.

We willen vandaag tot Compiegne komen en daar tanken (ik vaar al een dag op reserve), boodschappen doen en een gedetailleerde waterkaart kopen die ons de weg naar huis wijst. 🙈

Om 14.30 komen we aan in Compiegne.

Afgemeerd in Compegnie.

We vinden ook het bunkerstation waar we kunnen tanken.  Dat wil zeggen; na 3 uur wachten want het ene na het andere vrachtschip gaat voor. Niet zo heel erg want we lopen ondertussen een stukje van de stad in en ontmoeten ondertussen hele leuke mensen.
Even terug in de tijd; als we in Compiegne aankomen helpt een wat ouder heer ons bij het afmeren. Verrek, die spreekt Engels - of is het Amerikaans?- in plaats van Frans. Op zich al een verademing. Hij kletst er lekker op los. Zijn vrouw is ‘even’ de stad in, dus hij verwacht haar pas  over enkele uren terug. 😄 Ik hou nu al van deze oudere man.

Michael and Carole

We kletsen wat en spreken af voor een borrel bij hun aan boord en aansluitend een gezamenlijk dineetje in Hotel des Normandie. Dat later Hotel des Flandres blijkt te heten maar die vergissing kunnen ze beter nu maken dan grofweg 80 jaar geleden.

Om 19.00 stappen we bij hun aan boord. Met een zakje ‘Grof geld’ van Klene als typisch Nederlands geschenk(je). Hij, Michael, blijkt geboren in Portsmouth, Engeland. Zij, Carole ‘with an e at the end’ is uit New York. Beide de 80 gepasseerd maar oh zo fit!
Na een flesje rood en wit kapitein te hebben gemaakt gaan we richting restaurant. Dat is een verhaal op zich waard, maar hun verhaal vond ik interessanter om hier te delen. Behalve dat we beide ‘bootmensen’ zijn, konden we niet meer verschillen.

Ik bedoel; zij komen net terug van Ascot in Engeland, dineerden (eerder) al met toen nog prins Charles (ik vergat te vragen met welke partner 😁) en wonen nu in Fort Lauderdale, ieder in hun eigen huis, waar ze ook ( nu met enige schaamte overigens) een party bijwoonden met Mr. Trump.
Oh ja, van die ‘garage full of cars’ schijnt hij vooral de Jeep te rijden en zij de Bentley convertible, maar dat even terzijde. En tegelijkertijd zijn het hele gewone mensen. En met humor. Want toen zij (Born in the USA’) het over ‘bigger’ had, haakte ik daar natuurlijk meteen op in. Ze lag under de table.

Wel grappig verder: ze hebben een LAT-relatie; beide over de 80, meermaals getrouwd, MET ELKAAR!!!😂, en nu helemaal happy zoals het nu gaat. Ieder hun eigen huis (van tig miljoen each) maar hij slaapt vooral veel bij haar  ‘omdat dat gemakkelijker is’. What a life!!

Voor de insiders: ik hecht aan een houtkachel, maar Carole liet ons foto’s zien van haar open haard , waarin zij dus echt bijna gewoon rechtop kan staan. Och,  als het je maar warm houdt denk ik dan. Want die gedachte hebben we er beide bij!!!

1. Tiny Lemmens:
    6 juli 2023
    Wat een leuke ontmoeting.
    Zo hoor je nog eens wat..
    Lol