Dag 9. Kilometers maken door ‘de Franse wildernis’.

4 juli 2023 - Reims, Frankrijk

We hebben gisteravond mogelijke routes ‘over het westen en dan door Belgie’  bekeken op de papieren kaarten van een ouder stel uit Brugge.
We blijven net boven Reims en varen naar Compiegné, zoals al geschreven. Met de nieuw gekochte waterkaarten bepalen we dan de verdere route. Canada du Nord en een tunnel van bijna 4,5 km lang zullen daar in ieder geval deel van uitmaken.

Vandaag dus het 1e deel van de alternatieve  ‘geplande’ route. Eerst nog een paar uurnhet Canal des Ardennes, dat daarna overgaat in het Canal lateral á l’Aisne. Dat is gelukkig breder, dieper en met veel minder waterplanten, waardoor we sneller kunnen opschieten. Met een forse snelheid van 12-13 km/u (ja, dat is echt snel) halen we vandaag uiteindelijk ca. 85 km in 10 uur varen. Incl. 13 sluizen!!!
Maar jeetje, wat een prachtig vaarwateren wat een mooie omgeving. Soms varen we door het bos, dat soms meer oerwoud lijkt. En dan zien we weer gouden korenvelden zover als we kunnen kijken. Prachtig. Om 19.25 liggen we afgemeerd voor de volgende sluis. De 89e.
Na het eten (rijst met kipsaté) begint het te regenen. En lijkt voorlopig ook niet te gaan stoppen. Och, als het morgenvroeg maar weer droog is.

Bijna net zo mooi als Eys. Graansilo’s elke paar km. Speeding (13 km/u waar 8 Max is)