Dag 8. Verkeerde afslag!

3 juli 2023 - Reims, Frankrijk

Een dag om nooit te vergeten! Helaas.

Na de laatste 18 van de 26 ‘trapsluizen’ (de totaalteller staat daarmee op 69) komen we bij een gewone sluis. Dicht! Na wat telefoontjes komt een sluiswachter. Blijkt dat deze en de volgende 2 sluizen door hem bediend moeten worden. (De afstandsbediening die we steeds gebruikten moeten we hier inleveren.) Daarna volgen nog eens 3 sluizen die we weer zelf moeten bedienen. Nu door kort voor de sluis aan een stok te draaien die boven het water hangt! No kidding.  Na in totaal 24 sluizen vandaag arriveren we om 16.30 in Rethel. De eerste plaats van betekenis in 3 dagen. Hier kunnen we eindelijk weer boodschappen doen en de route verder bekijken.
Shit, we hebben zaterdag een verkeerde afslag genomen!!! 🙈🤪

Lang verhaal kort: 33 sluizen geleden (en dus 1,5 dag varen) namen we blijkbaar een verkeerde afslag. Nooit gezien dat er überhaupt een keuze was! Nu via een in km’s relatief korte omweg alsnog naar Metz en dan de Moezel op is geen optie. Die omweg zou nog eens 80-100 extra sluizen betekenen en dat kost meer tijd dan we hebben. Ik heb er (daarom) aanvankelijk flink buikpijn van.
Noodgedwongen changement of plans: In plaats van linksaf richting Duitsland gaan we rechtsaf. Nog een flink stuk Frankrijk via de Aisne en de Oise en dan omhoog via het Canal du Nord richting België. Maar (over)morgen in Compiegne eerst even de tank vol gooien (de hele week hebben we geen tankstation gezien) en een waterkaart kopen. Één verkeerde afslag is wel genoeg! 😁

Bijna net zo mooi als Eys. What a view. Paal draaien  Champagne? Ingrid op de look out voor omgevallen bomen. It’s must be 4 o’clock somewhere.  Volle maan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Tiny Lemmens:
    5 juli 2023
    O jee dat is pech hebben... Komt wel goed.
    Jullie hebben tijd genoeg..