Dag 7, Never a dull day.

2 juli 2023 - Canal des Ardennes, Frankrijk

We varen pas weer laat weg, om 10.10 en hebben meteen onze 1e sluis van vandaag (nr. 38). Het water in het toch al smalle Canal des Ardennes (destaat laag en het water is gedurende kilometers lang niet dieper dan 1,20 tot 1,60 meter. Krap diep genoeg voor ons. Omdat onze boot aardig wat zuiging oplevert (achter ons zakt het water ca. 50 cm.) kunnen we niet harder dan 8-9 km/u varen. Pfffff..... Op enig moment blijkt het water versperd te zijn door een grote stalen schuit. Blijkbaar is een van de touwen waar die mee vast lag losgeraakt. Met Ingrid voor op de punt van onze boot en haar voeten tegen die schuit, duwen we deze langzaam terug naar de kant en kunnen we verder varen.
Net voor de 5e sluis van vandaag (12.45) zit een groter Nederlands jacht voor ons. Met een snelheid van krap 6 km/u. Dat schiet niet op. Die boot past maar net in de sluis. Wij wachten liever even. Helaas. Als dat jacht de sluis weer uitvaart, valt de sluis in storing. We bellen. 'Er komt iemand aan.' Tijd om te gaan lunchen en dit blog bij te werken. Tja, Johan zei het al "Elk nadeel heb ze voordeel".
De dag blijkt nog meer in petto te hebben. De man die de sluis herstelt vraagt of we weten dat verderop het kanaal versperd is door een omgevallen boom. Eh.... nee dus. Die wordt morgen opgeruimd. We zien wel. Eenmaal terplekke besluiten we dat we niet tot morgen willen wachten. Dus.... klein anker aan een touw. Anker over de boom gegooid. Touw vast aan de boot en alle 460 PK in zijn achteruit. Dat lukt!!
We kunnen door. Ik zou wel eens willen weten wat die Nederlanders dachten die 500 meter achter ons alles vanaf hun grote schip volgden met hun verrekijkers.
Rond 17.00 komen we bij een sluis-trap. Na 43 sluizen steeds omhoog gegaan te zijn, gaan we nu in korte tijd - nou ja, dat is erg relatief - achter elkaar 26 sluizen omlaag; als traptrees. Deze sluizen liggen elk steeds maar tussen de 50 en 1000 meter uit elkaar. We halen er 8. Dan is het 18.00 uur geweest en werken de sluizen niet meer. In the middle of nowhere leggen we aan voor de nacht. We zien hier ook de 2 bever van deze week. Na een paar borrels en een mooie zonsondergang gaan we naar bed. Morgen om 09.00 opent de 9e van de 26 sluizen voor ons.

Dag 7. Wachten op de sluismeester Dag 7. Gouden korenvelden zover het oog reikt. Dag 7. Soms varen we door ‘soep’. Dag 7. Sluiswachterhuisje.  Veel planten. Wil je niet in je schroeven krijgen. Dag 7. Verse (water)munt in elke sluis.