Dag 15. Van Chauny tot Ribemomt.

10 juli 2023 - Ribemont, Frankrijk

We zijn op tijd wakker maar doen rustig aan. Lekker douchen, haven betalen, kopje koffie en dan een verse baquette halen. Bakker dicht! Op zondag al om 06.15 open, maar op maandag blijkbaar dicht. 
De schilder die het gesloten rolluik van de bakker aan het schilderen is, weet me te vertellen dat de volgende bakker pas in het centrum zit. Nog eens 20. Inkten lopen. Dus niet! Onderweg kwam ik deze mooie muurschildering tegen. 

Dag 15. Muurschildering.

Om 10.00 vertrekken we. Vanwege de mindere plantengroei kiezen we voor het Canal de l’Oise à Sambre in plaats van Canal St. Quintin. Bij de 2e sluis van vandaag (onze 100e totaal tot nu toe)

Dag 15. Onze 100e sluis.

 blijft mijn touw aan de rode stang hangen. ALARM. Haha, er gebeurt helemaal niets. Jammer want we willen omhoog. Als er na 10 minuten nog niemand is (hoezo alarm?) bellen we de VNF. Maar goed ook want ze wisten van niets. (hoezo alarm?). De ambtenaar die ons komt helpen weet ons te vertellen dat Canal de St. Quintin “sowieso tot medio augustus gesloten blijft”. Wat er gebeurd is begrijpen we niet. En waarom is ons dat niet eerder (ongevraagd) al verteld? Hadden we niet van route gewisseld dan zouden we makkelijk 5-8 dagen verloren kunnen hebben! 
Net na de splitsing van de kanalen, bij Tegnier, Google ik voor boodschappen. ‘Aldi, 600 meter’. 
Da’s fijn. En best een verrassing in deze ogenschijnlijk verlaten wereld. We moeten behoorlijk aanvullen. Ik weet niet hoeveel centimeters een meter in Frankrijk telt, maar die 600 meter waren wel héél erg lang. En met 2 tassen vol boodschappen, en bij 31 graden en zonder wind, zijn diezelfde meters terug naar de boot nog veel langer. 
Gezien de plantengroei hier wil ik niet eens weten hoeveel erger het op dat andere kanaal kan zijn. 
We varen echt door een plantenbak. 

Dag 15. Varen door een plantenbak.
Dit kan niet goed blijven gaan. Met de billen samengeknepen varen we verder, zigzaggend tussen de plantenmassa’s door. Na 13 sluizen hebben we er genoeg van voor vandaag. In 7,5 uur hebben we, inclusief tussenstop voor de boodschappen, welgeteld 26 km. afgelegd. 

Dag 14. Nog een nachtje in Chauny. View vanuit de salon.

Dag 15. Drijvend tuinhuisje. Een varend tuinhuisje houdt ons kort op. Na de sluis gauw inhalen. 
 

Dag 15. Veel sluizen. Bij sommige sluizen waren we héél snel boven. Meteen onze fitnesstraining gedaan. 
 

Foto’s

2 Reacties

  1. Mart en Annemiek:
    11 juli 2023
    Ik volg jullie hier regelmatig. Leuk om te lezen, maar het is wel afzien zo’n bootvakantie😅
    Ik hoop dat jullie ondanks alles toch zoveel mogelijk genieten. Groetjes 😘
  2. Ingrid en Marrie:
    11 juli 2023
    Best wel. Het is niet altijd even echt super relaxt natuurlijk, maar we genieten net zo goed toch wel hoor.