Dag 12. Naar Pont l’Evêque en Noyon.

8 juli 2023 - Pont-l'Évêque, Frankrijk

We varen vandaag de 10 km tot Pont l’Evêque probleemloos zonder luchtfilters. We meren af aan het kanaal, net voor de ingang naar de propvolle en vieze ‘haven’. Aan de kant vrijwel uitsluitend sloopmateriaal. Meestal boten van Nederlandse makelij, maar nu van Franse eigenaren.
De pinautomaat in Pont l’Evêque is kapot, dus we wandelen naar Noyon, 2,5 km verderop.

Het is rond de 30 graden. Noyon is redelijk groot en met een gigantische kathedraal. Heel mooi.

Dag 12. Kathedraal van Noyon Dag 12. Ruïnedeel van de kathedraal.  Dag 12. Kathedraal van Noyon..  Dag 12. Kathedraal.  Dag 12. Interieur.. Dag 12. Interieur van de kathedraal.  Dag 12. Bibliotheek van de kathedraal

Net als het Hotel de Ville. Zoals in zoveel Franse steden van enige omvang.

Dag 12. Hotel de Ville van Noyon.

Verder is er in Noyon niet zoveel te beleven. We doen nog wat boodschappen en  gaan richting boot. Daar liggen al spullen die Saïd blijkbaar heeft neergelegd. Zijn klus in Le Havre bleek mee te vallen, dus hij kwam vandaag al. Maar nu is hij even naar huis om te eten. Hij komt vanavond terug. Net voor het donker is hij er.
Hij weet dat wij amper Frans spreken maar ratelt als een waterval aan een stuk door. En herhaalt zichzelf regelmatig. Heeft hij gedronken??
Rond 23.00 heeft hij de luchtfilters vervangen (verkeerde gekocht terwijl de oude nota bene bij zich had 🤨) en meteen ook maar de impellers (rubberen schoepenraderen die in de motor voor de koeling met water zorgen).
We drinken nog een biertje, rekenen af 🥵 en nemen afscheid. Vanaf nu moet het goed gaan…….

Dag 12. We slapen langs de kanaalkade in Pont l’ Evêque. Mijn uitzicht als ik vannacht buiten slaap.

1. Tiny Lemmens:
    8 juli 2023
    Mmmm'm'm geen kaas gekocht?
    Pont L, eveque zo lekker kaasje...
  2. Ingrid en Marrie:
    11 juli 2023
    Echt waar? Daar hebben we hier niet echt iets van gemerkt qua reclame of zo.
  3. Tiny Lemmens:
    12 juli 2023
    Iedere supermarkt verkoopt dit kaasje….gewoon proberen…heerlijk