Dag 13. Zaterdag 8 juli. Hmmmm….. 13?

8 juli 2023 - Chauny, Frankrijk

Om 08.00 sta ik op. Het is vochtig buiten en mijn fleece dekentje dus ook want ik sliep immers buiten. Nog even een verse baquette halen en om 09.20 vertrekken. Het Canal lateral à l’Oise gaat over in het Canal de St. Quintin. Na een paar km. komen we achter een vrachtschip te zitten (bijna allemaal Spitsen van nog geen 40 meter lengte, anders kunnen ze op deze smalle kanalen niet varen) dat we eerder in Pont l’ Evêque hadden gezien. Het vaart 7 km/u. Wij voeren er 11. Inhalen kan hier niet, dus pruttelen we verder achter dit schip.

De volgende sluis is een dubbele. Het vrachtschip mag in de stuurboord sluis, wij bakboord. Als we boven zijn komt de schipper vragen of wij rechtdoor gaan naar Chauny, of zo meteen rechtsaf. Wij gaan rechtdoor, zij rechtsaf. Over 6 km zijn we dus van ze af n kunnen we weer ‘vol gas’ verder. Amper 2 km na de sluis houdt het vrachtschip in en gebaart ons in te halen. Ze zullen wel medelijden met ons hebben gehad. 
Sh.., net naast het vrachtschip varend stopt onze bakboord motor ermee. Alweer! Hier word ik niet vrolijk van. Wel even heel gestresst. En 🤬🤬🤬 want de motoren zijn immers net voor een kapitaal gerepareerd. Het passeren verloopt gelukkig prima en op één motor varen we door naar het haventje van Chauny, 7 km verderop. Van daaruit met Saïd gebeld. Die zit voor een grote klus weer in Le Havre. Uiteindelijk zegt hij toe te proberen !!! ons zondagmiddag te komen helpen. We hopen dat dat lukt want we weten dat hij maandag op vakantie naar Spanje gaat. En ach, het is vakantie en een paar extra rustdagen passen daar natuurlijk prima bij. 🤪

We bezoeken Chauny. Klein en gezellig Frans stadje. Veel lopen we niet want het is 33 graden en er staat geen zuchtje wind.

Dag 13. Chauny.    Dag 13. Chauny    Dag 13. De bruiloftenfabriek.

Tegen het einde van de middag lopen we terug naar de haven. 
Ingrid loopt nog even terug naar een Brocantery. Ik ga op de boot onder de bimini in de schaduw zitten en lees een boek over ‘De bange Meidagen van 1940’. Dat speelt zich voor een behoorlijk deel af in Zuid-Limburg, waar de Duitsers België (fort Eben Emael/Albertkanaal) en Nederland binnenvielen. (De bruggen over de Maas tussen Maastricht en Maasbracht waren van enorm strategisch belang). 
Vanavond bak ik gehaktballetjes met in ketjap geroerbakte spitskool. Heerlijk. Met daarbij…….een baquette!! 
Daarna werp ik nog even een hengel uit. Ik heb geluk; Geen enkele vis hapt en mijn handen blijven dus schoon! 

Van reisblog naar fotoboek
Laat een prachtig fotoboek afdrukken van je verhalen & foto's. Al vanaf € 21,95.
reisdrukker.nl